tisdag 4 maj 2010

Renovering av Prästänkesätet!

Usch vad vi har renoverat lääääänge! I och för sig bara i 6 år, men det är på nuvarande hus. Innan "Prästänkesätet" så hade vi ett hus från 20-talet som vi renoverade från grunden i 9år. När vi blev fler i familjen så kände vi att huset blev för litet. Vi hade fina ritningar på en ev utbyggnad med torn etc men läget var väl inte idealiskt för en barnfamilj. Så vi sålde vår ögonsten med tunga hjärtan. Meeen vi hade införskaffat en pärla som bara väntade på att få bli väckt ur sin Törnrosa sömn, i folkmun kallad "Prästänkesätet". Ett hus med ursprungliga delar från 1870 men tillbyggt 1903 och tyvärr något hårt renoverat på 50-talet:-( Men ändå ett oerhört charmigt hus, och trädgård, och brygghus, och läge! Som många verklighetsfrånvända renoveringsentusiaster så hade vi vid köptillfället endast partiellt fungerande synfält. Vi såg inte 3 lägenheter som skulle rivas och bli till ett, alla fönster som måste renoveras, alla oisolerade väggar, allt taktegel som vittnat sönder, badrum som skulle byggas, kök som skulle rivas osv osv. Och tur är väl det! Vi hade och har mycket bra fantasi och en tydlig VISION av hur det kommer att se ut när det är färdigt! För att överleva har jag också utvecklat en förmåga, att i det totala renoveringskaoset, ha små hörnor av detaljstyrda superperfekta inredningar som ögonen får vila på emellanåt. Nåväl det är ju inte särskilt synd om oss, vi får bo i ett fantastiskt hus med mycket historia och charm och skapa något fint tillsammans. Här kommer lite bilder från väl valda hörnor:-)
Välkommen in!

En del av vardagsrummet

Vår fina spis vars "jugendomfång" jag ropade in på auktion i Uddevalla när delar av Film i Väst stora rekvisitalager skulle säljas. När vi köpte huset stod här en ful öppen spis i brunrött tegel a la 50-tal. OBS! Inget fel på 50-tal men det passar inte i detta hus!

3 kommentarer:

  1. Vilket underbart hus du har, det gäller att ha tålamod med renovering, men man får ha en tydlig bild framför sig om hur det kommer att bli! Jag fick ju genast ta fram min SKÄRGÅRDSLIV, hur hade jag kunnat missat detta,jättefint reportage, ha det gott i vårsolen, kram Michelle

    SvaraRadera
  2. Hej, Ny läsare till er.
    Underbara bilder.
    Har själv renoverat en gård på Österlen i 7 år! Puh vad tiden går.
    Lycka till med bloggen.

    Vänligen
    Dufvans antik & design

    SvaraRadera
  3. Så fint alltså. Tack för titten hos mig.
    När jag var yngre så var jag hos min mormor och morfar varje sommar i Lysekil.;-) Kram Stina

    SvaraRadera